KOOSHIN / LAYLA


ソマリアのカバーン弾き語り、クーシン!?〜と言えば、あの荻原和也さんの名著、09年2月『ポップ・アフリカ700』刊行の際に、当店でお買い上げの皆さんへ、ということで、荻原さんに編集していただいた非売品『ポップ・アフリカ700』特典オムニバス CDR に収録されていた、あの Mohamed M. Kooshin じゃないか!と、スワッと出遅れてオーダーしました。あのCDRに収録されていた名曲 “CAASHAQA MA BARAN” は残念ながら収録されていませんでしたが、その曲よりはやや後年の録音? が、同じく90年代以降、クーシンがカナダに移住した後の音源復刻と思しきこのアナログ盤、ウードに源を持つだろうソマリの伝統楽器、カバーンの名手とされたクーシンによる弾き語りナンバーが6曲収められてます。
簡易な打楽器演奏、もしくは軽快な打ち込みによる小刻みなリズムに、絡みつくように爪弾かれるカバーンの弦音、そして、悠々としたソマリの旋律を、クールというか、諦めというか、独特な愁いで染めるクーシンの節まわし、これもまた一つ、北東アフリカが生み出した音楽的境地の高みの一つと感じられます。

Mohamed M. Kooshin was one of a rarified group in Somali music, a master of the kaban who followed in the footsteps of the legendary players of the kaban such as Qarshe, Hudeydi, and Omar Dhuule. Kooshin was the youngest member of Somalia’s esteemed national music group Waaberi before leaving Somalia in the early 1990’s and moving to Toronto, Canada. In Canada Kooshin produced a string of releases for Waberi Studio and Arts, collaborating with Sahro Ahmed , writing and recorded out of his home studio. Kooshin passed away on December 27th 2018 leaving behind a legacy of beautiful music and loving fans across the global Somali diaspora.
Kooshin played the the kaban which has a special place in Somali music. It was a foreign instrument that, upon its arrival to Somalia in the 1940’s, became the centre of the immensely popular style of music known as qaraami. For many Somali music fans the sound of qaraami — poetic lyrics accompanied by the sparse sounds of the kaban and bongo drums — is the quintessential Somali sound.
A joint release with Wait And See from Toronto, Canada and the first in a series of Somali recordings from Toronto.
〜メーカーインフォより

1.Nafta Aramida 08:21
2.Adigun Inna Cabdaay 04:55
3.Layla 05:27
4.Yurub 05:37
5.Balan 07:27
6.Hadeynan Heshinayn 05:37

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