FRANCO & L’ORCHESTRE O.K. JAZZ / LA RUMBA DE MI VIDA


なんだか、ゴタゴタしまして、申し訳ございません!
先だって早々に入荷したものの、輸送中のアクシデントによるものか、写真の通り、レコードジャケの向かって左上もしくは右下に角落ちがあり(ダメージはどちらか1箇所ということで、双方ダメージがあるものはありません。なお、写真は一番ダメージのあるものを写しています〜他の商品はもっと軽いダメージです)、発売元のプラネット・イルンガに連絡したところ、たぶん工場にジャケットが残っているはずなので、販売するのは待ってくれとのことでしたが、本日先方より連絡が入り、やっぱり無かった…ゴメンしてね!とのことでした…。
なので、当初、 定価¥4950 を予定していましたが、今回入荷品は¥4500 にてお売り致します。重ねて、申し訳ないのですが、ご注文いただいた順に軽いダメージのものをお送り致します(もちろん店頭におきましては、ご自分でお選び下さい)。どうぞ、よろしくお願い致します(ほぼダメージの目立たないものもございましたが、¥4800 にて既に売り切れてしまいました。重ね重ね、申し訳ございません!もちろん、次回入荷品に関しましては、特に梱包に注意を払ってもらうつもりですので、完全美品をご所望の向きは、次回入荷をお待ちいただけますと幸いです)。ほんと、なんだかゴタゴタしまして、申し訳ございません!

それはそうと、内容に関しては1956-61年のフランコ&OKジャズ、レアートラック集ということで、少なくとも自分は聴いたことのない曲ばかり(入荷の場に居合わせたロス・バルバドスのダイスケさんや、コンゴ音楽に青春を捧げたEXPさんも聴いたことがない曲ばかり、と、コメントされています)、ティト・プエンテばりのティンバレスが打たれるマンボ・ナンバーや、ソン・モントゥーノ、チャチャチャ、パチャンガ、ボレロといったキューバン・スタイルの曲、あるいはアコーディオン使いのコンゴ・ポピュラー音楽初期スタイル、“マリンガ” の痕跡を残すナンバーや、パームワイン風の生ギター演奏を主体とした曲など、OKジャズのルーツとその後の発展の足がかりを示す興味深いナンバーがたっぷり!変わらず、ベルギー PLANET ILUNGA のイイ仕事です。

A1 Malata 3:52
A2 Tika Kolela Chérie 4:09
A3 Ba Mpangi Ya Matadi 4:06
A4 Mosala Etindi 5:51
A5 Casier Judiciare 4:05
B1 La Mode Ya Pius Apiki Dalapo 2:46
B2 Ngai Muana Na Weyi 2:40
B3 Cha Cha Cha Erique 2:35
B4 Baiser Na Litama 2:48
B5 Lopango Ya Bana Na Ngai 2:53
B6 Victoire de Bruxelles 2:51
B7 Onzeteuna 2:40
C1 Revolver 4:17
C2 Baila Charanga 4:18
C3 El Paso De Encarnacion 3:40
C4 El Pinazo 3:57
C5 Na Mokili Mibale Na Mibale 4:35
D1 Ma Nkewa 2:52
D2 Bandoki Kabasala Ye Nkenda Ko 2:42
D3 Beno Bakongo Sika 4:21
D4 Owawa 3:27
D5 Camp Luka 3:46
D6 Lokumu Ya Mwasi Mpo Na Mobali 3:07

* 23 tracks, see tracklist
* Gatefold sleeve with many photo’s and extensive liner notes in EN + FR
* 180 gram vinyl
* Limited and numbered release

After the double LP ‘The Loningisa Years 1956-1961’, released in 2017, Planet Ilunga continues to explore the monumental oeuvre of Congo’s most legendary band O.K. Jazz with the new 2LP compilation ‘La Rumba de mi Vida’. It displays the full extent to which O.K. Jazz and its bandleader Franco explored Congolese rumba in the sixties and early seventies. Each of the four sides on this double LP presents a different facet of O.K. Jazz. The songs presented on this album, made in collaboration with Franco’s son Yves Luambo Emongo, justify why Franco was (and still is) regarded as the greatest portraitist of Congolese society.

Side A presents tracks published in the early seventies on Franco’s label Editions Populaires. This was a period in which Franco took full control over the orchestra and was integrating a new sound into the band such as the return of the acoustic guitar and collaborations with artists from the first generation of Congolese rumba such as Manuel d’Oliveira and Camille Feruzi. Side B includes some of the first recordings O.K. Jazz made abroad, when the band went to Brussels in the early sixties to record for the Surboum African Jazz label. Side C features five charming covers that O.K. Jazz did, mostly of Cuban artists. Side D shows the band’s sensitivity for composing songs firmly rooted in the vast universe of Congolese folklore, and for writing lyrics in languages other than Lingala, Kinshasa’s lingua franca.

Almost all of the 23 titles on this compilation have not been re-released previously and were restored and remastered from the original 45 rpm or 78 rpm release. This release would not have been possible without the precious help from many connaisseurs and collectors of Congolese rumba. A special mention goes to Stefan Werdekker (wrldsrv.blogspot.com), Hama-Dinga Ya Makilo and Samuel Malonga for their kind assistance during my research. Also thanks to Yves Luambo Emongo, Flemming Harrev (afrodisc.com), Julien Rocky Longomba, Christian Ongoba, David Manet, Christian Van den Broeck, Tristan Cordier, Alastair M. Johnston and Zoi Sakka for the unconditional contributions, advice and input and thus for making this release possible.
〜以上、メーカーインフォより

go top